Bogota & Cartagena

30 augustus 2018 - Cartagena, Colombia

Dag allemaal,

Zaterdagmiddag kwamen onze vrienden Gyna en Diego ons ophalen voor een rondleiding door Bogota. Wij hebben hen 6 jaar geleden ingeschakeld voor een zoektocht naar Cesar s biologische familie.

Gyna en Diego vertelden ons veel over de hoofdstad van Colombia, over de politiek, corruptie, maar ook over de vele mooie dingen. Bogota ligt op 2600 mtr. hoogte in het Andesgebergte, ongeveer op de evenaar. Door deze hoogte zit er 30% minder zuurstof in de lucht, maar gelukkig hadden we geen van allen last van deze ijle lucht. Diego was onze graffiti-gids, veel oude gebouwen zijn omgetoverd tot ware kunstwerken.

Zondag ging Colombia naar de stembus voor Referendum Corruptie bestrijding. Het Colombiaanse volk stemde dat als doel heeft de corruptie in het congres te beteugelen. Miljoenen Colombianen zijn de corruptie in hun land beu. Wij zijn bij het presidentiële  paleis en de regeringsgebouwen geweest, het verschil tussen arm en rijk is hier erg groot. Vanmiddag een ticket naar en een hostel in Cartagena geboekt.(aan de Caribische kust)

Maandag 27 augustus was een dag om nooit meer te vergeten. Het was mijn verjaardag en Cesar kreeg na 26 jaar z''n Colombiaanse paspoort. Met de taxi naar het consulaat (erg strenge beveiliging). We waren alledrie erg blij dat Cesar z'n paspoort in handen had. We hebben het gevierd met de lokale drank Aquardiente.Daarna hadden Cesar en Diego een verrassing voor mij, in een ontzettend leuke tent kreeg ik een kroon op m'n hoofd, een Colombiaanse sjerp om, er dwarrelden rode hartjes naar beneden, mensen zongen mij toe, met muziek, heerlijk gegeten, kaars uitblazen, ik vergeet deze dag nooit weer. Henry en ik hebben deze avond waterpijp gerookt, ook iets wat we nog nooit gedaan hadden.

Na heel weinig slaap zijn we dinsdag naar het noorden, naar Cartagena, gevlogen. Het is hier tropisch warm, dit is ook Colombia, the Caribbean.

Woensdag is Cesar vertokken naar Isla de Rosario om 2 dagen te gaan duiken, wij hebben de afgelopen 2 dagen Cartagena verkend, een fort beklommen, naar zee geweest, en ons gestort in het Caribische leven, het is hier echt bloedheet, dus alles komt manana.

Groetjes van Henry, Cesar en Anky

1. Jan en Tinus:
    31 augustus 2018
    Wat een geweldige reis en wat beleven jullie daar veel. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Anky!
    Nog heel veel plezier daar!
  2. Gea:
    31 augustus 2018
    Wat weer een belevenis, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.🥂
  3. Jennie:
    31 augustus 2018
    Wat weer bijzonder om te lezen. Super voor Ceasar. Alsnog gefeliciteerd en hoop dat jullie blijven genieten.
  4. Henk & Marion:
    31 augustus 2018
    Ook van hier nog van ♡ e Gefeliciteerd met jou verjaardag Anky. En ook vd mannen Gefeliciteerd!
  5. Be en Tineke:
    31 augustus 2018
    Hartstikke goed dat jullie het daar zo goed naar de zin hebben.
    Groetjes Be en Tineke
  6. Janny schepers:
    31 augustus 2018
    De verhalen en belevenissen komen bij ons binnen rollen ( ook van J+K)
    Een prachtig mooi boeiend en indrukwekkend land. Nog nooit zo,n bijzondere verjaardag gehad. Super zeg.....
    Komen er nog foto,s van?
    Groetjes daar.
  7. Jan Stroeve:
    31 augustus 2018
    Lijkt me een geweldige reis samen.
    Boeiend.
    Geniet ersamen nog maar van
  8. Johan te Caat:
    31 augustus 2018
    Mooie verhalen Ankie en van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
  9. Janny:
    31 augustus 2018
    prachtig blog, en nog gefeliciteerd, geweldig gevierd dus,
    las wel met verbazing over t paspoort
    moet je als geadopteerde terwijl je Nederlands nationaliteit hebt ook een Colombiaans paspoort hebben ?? om het land uit te komen? volkomen nieuw voor ons
    wat een prachtige ervaring voor jullie zo te lezen. groetjes van ons
  10. Hermine:
    31 augustus 2018
    Wat geweldig allemaal, altijd weer leuk om te lezen en benieuwd wat jullie weer meegemaakt hebben.
  11. Anky:
    1 september 2018
    Janny Schepers, wij hebben ons aangepast aan het tempo hier, dus alles gaat een stapje trager, maar hier zijn de foto's.

Janny en Tonnie, sinds enige tijd is er een nieuwe wetgeving dat ook geadopteerden in het bezit moeten zijn van een Colombiaans paspoort om het land weer te kunnen verlaten, je komt er wel in met een Nederlands paspoort. De Colombiaanse nationaliteit kun je niet verliezen en dus hebben Colombiaanse geadopteerden een dubbele nationaliteit.
  12. Ron:
    1 september 2018
    Anky, Henry, fantastisch en een hele mooie ervaring.
  13. Nicoline:
    1 september 2018
    Wat fantastisch om je verhalen te lezen, en de foto,s en video,s te zien. Gewoonweg genieten zowel voor jullie als de thuisblijvers.
  14. Dinie:
    1 september 2018
    Ankie, nog gefeliciteerd met jouw verjaardag. Geniet nog even van jullie vakantie.
    Gr.
    Dinie
  15. Frieda:
    2 september 2018
    Wat een leuke update weer! En fijn dat het goedgekomen is met het paspoort!! Natuurlijk ook nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Anky!, leuk dat ze jou zo in het zonnetje hebben gezet! Groetjes van ons en nog lekker genieten van de verdere reis! Liefs Eddy en Frieda.
  16. Grietje:
    2 september 2018
    Geweldige mooie reis zo te horen en zien. Nog van harte gefeliciteerd. Nog veel plezier samen . Groetjes Hennie enGrietje